سه شنبه / ۲۵ آذر / ۱۴۰۴ Tuesday / 16 December / 2025
×
ایران در آغوش امید
چگونه یک رهبر تاریخ را رقم زد

ایران در آغوش امید

سرمایه گذاری های پی در پی بخش خصوصی با چراغ سبز دولت در بندر فریدونکنار سبب شد، این بندر روزهای طلایی صادرات کالاهای مختلف به کشورهای حاشیه خزر را به نقطه اوج خود برساند
روزهای طلایی صادرات از بندر فریدونکنار
  • کد نوشته: 13909
  • منبع: ایرنا
  • یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳
  • به گزارش خبرنگار ایرنا، سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در بندر فریدونکنار نه تنها زمینه صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای حاشیه خزر را افزایش داد بلکه سبب رونق ترانزیت کالا در این بندر را هم فراهم کرد.

    در این بندر که ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند نه تنها دیگر حقوق این کارگران با ۶ ماه تعویق پرداخت نمی شود بلکه به صورت ماهانه و منظم همه کارگران این بندر حقوق و مزایای خود را دریافت می کنند.

    افزایش صادرات کالاهای مختلف غیر نفتی از این بندر هر ساله رکوردهای جدیدی را نسبت به سال قبل ثبت می کند و این بندر به عنوان یکی از موفق ترین بنادر خصوصی کشور در حال طی مسیر تکاملی خود است.

    مدیران ارشد مازندران بر این باورند حمایت های دولتی از این بندر با ارائه تسهیلات باید تداوم داشته باشد و مسیر قابل رشدی که ایجاد شد نباید متوقف شود.

    شهرستان فریدونکنار از محدود شهرهای مازندران است که فاقد شهرک صنعتی است و یکی از خواسته های اصلی صادر کنندگان و مدیران اعلام منطقه ویژه اقتصادی در بندر فریدونکنار است.

    بندر فریدونکنار که در سال ۱۳۸۱ تحویل سازمان بنادر شد و زیرساخت های آن در سال ۸۰ به پایان رسید در سال ۸۷ هم برابر اصل ۴۴ قانون اساسی، با تصویب هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی اولین بندر خصوصی کشور شد که طی قرارداد ۴۰ ساله به شرکت راهبران واگذار شد، تبدیل شدن این بندر به منطقه ویژه اقتصادی در سال ۹۷ در شورای توسعه و برنامه ریزی استانداری مازندران مطرح شد، اما تا کنون این امر محقق نشد.

    روزهای طلایی صادرات از بندر فریدونکنار

    مدیران شهرستانی بر این باورند بدون منطقه ویژه اقتصادی، بندر فریدونکنار توان رقابت با دو بندر همسایه خود یعنی بندر امیر آبادبهشهر و بندر نوشهر را در استان مازندران نخواهد داشت، چون این دو بندر هر دو از مزایای منطقه ویژه اقتصادی و در آینده نزدیک از مزایای منطقه آزاد تجاری بهره مند می شوند، اگر این دو اتفاق برای دو بندر مجاور رخ دهد بندر فریدونکنار به عنوان بندر عادی فعالیت چشمگیری نخواهد داشت.

    اعلام منطقه ویژه اقتصادی در بندر فریدونکنار سبب سرمایه گذاری های بیشتر بخش خصوصی و افزایش توان رقابتی با دو بندر فعال و بزرگ دیگر مازندران خواهد شد.

    پییگر منطقه ویژه اقتصادی هستیم

    در این پیوند استاندار مازنداران اظهار کرد: با توجه به این که شهرستان فریدونکنار فاقد شهرک صنعتی است پیگیری و حمایت های لازم برای دست یابی منطقه ویژه اقتصادی برای بندر فریدونکنار هستیم.

    استاندار مازندران با بیان این که سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی بندر فریدونکنار را متحول کرد، گفت: در دولت سیزدهم صادرات غیر نفتی از این بندر ۵۰۰ درصد رشد داشت.

    وی افزود: در سال جاری ترانزیت کالا از این بندر در دستور کار قرار گرفت که شاهد رشد ۸۴ درصدی ترانزیت در بندر فریدونکنار بودیم.

    روزهای طلایی صادرات از بندر فریدونکنار

    استاندار مازندران با بیان اینکه بخش خصوصی سرمایه گذاری های ارزشمندی در بندر فریدونکنار انجام داد، گفت: سازمان بنادر با ارئه تسهیلات مناسب، زمینه سرمایه گذاری بیشتر در این بندر را فراهم کند.

    وی افزود: با توجه به بازار بزرگ کشورهای حاشیه خزر،این بندر در مازندران یک ظرفیت ممتاز برای رونق صادرات است که باید از این فرصت بهره مند شد.

    ترافیک کشتی های تجاری

    استاندار مازندران اظهار داشت: در سال گذشته ۱۵۰ کشتی تجاری در این بندر پهلو گرفت که این آمار فقط در سه ماه نخست امسال به ۹۰ کشتی رسیده است.

    وی ادامه داد: بدون تردید تا پایان سال جاری کشتی های تجاری بیشتری در این بندر پهلو خواهند گرفت که این امر برای رونق اقتصادی مازندران اثر بخش است.

    نوری با بیان اینکه سرمایه گذار بخش خصوصی در بندر فریدونکنار باید حمایت شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرک صنعتی در فریدونکنار فعالیت ندارد ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در بندر فریدونکنار ضروری است.

    این مقام مسوول تصریح کرد: برای اینکه این بندر به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود حمایت های لازم انجام خواهد شد.

    بندر فریدونکنار دارای ۶۹ هکتار وسعت است و یکی از مسیرهای دسترسی آسان به بازارهای مصرف کشورهای حوزه دریای خزر به شمار می رود که در کنار سایر بنادر مازندران، به جهش اقتصادی در این استان کمک می کند.

    بندر فریدونکنار یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه است و به طور متوسط سالانه صدها هزار تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد این بندر می‌شود.

    بهره‌مندی از ۲ پست اسکله با ظرفیت بیش از یک میلیون تن و آبخور ۴.۲ متری و کاربری چند منظوره «جنرال کارگو» از دیگر ویژگی‌های شاخص بندر فریدونکنار است.

    این بندر از طریق دریا می تواند با سایر بنادر حاشیه دریای خزر در کشور روسیه ، آذربایجان ، ترکمنستان و قزاقستان ارتباط مستقیم دریایی داشته باشد.

    بندر فریدونکنار همچنین از طرق دریای خزر – رود ولگا – دریای بالتیک به بنادر عمده شمال اروپا مانند هامبورگ ، کپنهاک ، استکهلم و روتردام ارتباط پیدا می کند.

    فریدونکنار از طریق دریای خزر – کانال ولگا – دن می تواند به دریای ازوف متصل شده و از راه دریای سیاه به دریای مدیترانه برسد و از این طریق به بنادر جنوبی اروپا و همچنین بنادر شمالی آفریقا و سایر بنادر جهان متصل شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *