×
×

به قلم شعبان آزادی کناری؛
اهمال در اجرای پیاده راه ساحلی فریدونکنار به نفع چه کسی است؟

  • کد نوشته: 11509
  • پنج‌شنبه 30 آذر 1402
  • تأخیر در اجرای پروژه پیاده راه ساحلی فریدونکنار جایز نبوده و همچنین فسخ آن، ضرر و زیان مادی و معنوی فراوانی برای مردم شهر داشته و احتمالاً موجب تنش اجتماعی خواهد شد.
    اهمال در اجرای پیاده راه ساحلی فریدونکنار به نفع چه کسی است؟
  • امروزه یکی از ضروریات برنامه‌ریزی شهری در راستای توسعه پایدار، توجه به پیاده‌رو و پیاده مداری است و کیفیت و جذابیت فضاهای عمومی شهری به یکی از مهم‌ترین معیارهای توسعه‌یافتگی تبدیل‌شده و در این میان، پیاده راه‌ها به دلیل قابلیت‌های خاص خود در ایجاد فرصت تعاملات اجتماعی و نیز به‌عنوان پهنه‌هایی چند عملکردی، از نقشی اساسی برخوردارند.

    صاحب‌نظران حوزه شهری معتقدند که توسعه فناوری‌ها و مدیریت مناسبات زندگی شهری، اوقات فراغت را به‌عنوان مفهومی نو و در قالب «تجربه گردشگری شهری» تعریف کرده است. آنان معتقدند که فضاهای شهری بخش مهم و تأثیرگذاری در زندگی روزمره مردم داشته به‌طوری‌که بیشتر رویدادها و رفتارهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ارتباط همه‌جانبه افراد جامعه با یکدیگر و با خود شهر در این‌گونه فضاها رخ می‌دهد. در زمان حاضر در برخی از شهرهای ایران چون تهران، تبریز، مشهد، رشت و شیراز اقداماتی برای بازگشت به مفهوم پیاده راه انجام‌گرفته و در بسیاری از شهرهای کوچک این اتفاق در حال انجام است که از آن جمله می‌توان به شهر تنکابن واقع در غرب مازندران اشاره کرد.

    البته این رویکرد مهم، به اعتقاد کارشناسان امور شهری، باید در مناطق گردشگری و گردشگر پذیر همچون شهرستان فریدونکنار توسط نهادهای ذی‌ربط توجه بیشتری شده تا این شهر به زیست شهر متعالی تبدیل بشود.

    خوشبختانه شهرداری فریدونکنار سال گذشته در کنار پروژه‌های عمرانی و خدماتی خود به اهمیت این مسئله پی برده و پیرو تفاهم نامه شماره 9123 مورخ 13/5/1401 و مصوبه شماره 968/ش مورخ 10/11/1401 شورای اسلامی شهر با تعریف پروژه احداث پیاده راه ساحلی در بخش نوار ساحلی فریدونکنار با محوریت گردشگری و انعقاد قرارداد به شماره 2527 به تاریخ 24/1/1402 با یکی از معتبرترین سازمان‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نام قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، به‌منظور احداث، زیرسازی محوطه‌سازی و آسفالت ساحل فریدونکنار به طول تقریبی 7 کیلومتر به همراه پارکینگ و راه‌های ارتباطی و سازه‌های موردنیاز به مبلغ حدود 685 میلیارد تومان (به‌صورت 40 % نقد و 60 % تهاتر) اقدام نموده که این کار با استقبال شهروندان و مسئولین شهر همچون فرماندار محترم، امام جمعه محترم و…مواجه شده است.

    این قرارگاه که به تعبیر ناظران، «بازوی اقتصادی سپاه» و به تعبیر فرمانده فعلی قرارگاه، «بازوی سازندگی دولت‌هاست» پروژه‌های ریزودرشتی را در دست اجرا می‌گیرد اما خیلی سال است که «قرارگاه» دیگر فقط به پروژه‌های کوچک رضایت نمی‌دهد و در جهت به دست آوردن پروژه‌های کلان گام برمی‌دارد. با این حال، این بار به دلایلی همچون انتساب این شهر به سردار شهید حاج حسین بصیر، کم برخوردار بودن آن و به نیت محرومیت‌زدایی به این پروژه ورود کرده و با عقد قرارداد با شهردار وقت یعنی آقای مقدس مقرر شد از این پروژه رونمایی گردد که تاکنون به دلایل مختلف این اتفاق رخ نداده است.

    اهمال در اجرای پیاده راه ساحلی فریدونکنار به نفع چه کسی است؟

    حال با آمدن شهردار جدید یعنی آقای خان بابایی اجرای این پروژه به تأخیر افتاده و با ایراد ابهاماتی در این قرارداد، زمزمه‌هایی مبنی بر فسخ این قرارداد از سوی مجموعه شهرداری و شورای شهر فریدونکنار به گوش می‌رسد. طرحی که با مصوبه همین شورا به تصویب رسیده و به عقد قرارداد منجر شده و در تاریخ 16/2/1402 از سوی شهردار وقت، اقدام لازم برای ارائه برنامه زمان‌بندی اجرای کار از قرارگاه خاتم درخواست گردید.

    ازآنجاکه اجرای این طرح ارزش فراوانی برای رونق اقتصادی شهر و رشد گردشگری داشته و به اشتغال سالم جوانان و مردم شهر کمک فراوانی خواهد نمود، لذا تأخیر در اجرای این پروژه جایز نبوده و نیز فسخ آن ضرر و زیان مادی و معنوی فراوانی برای مردم شهر داشته و احتمالاً موجب تنش اجتماعی خواهد شد.

    لذا ضروری است مسئولین محترم شهر همچون جناب فرماندار، دکتر تقی پور، امام جمعه محترم، جناب دادستان و ….ضمن بررسی موضوع و دعوت از کلیه ذی‌نفعان این پروژه، مانع از فسخ این قرارداد گشته و با رفع ابهامات موجود و یا اصلاح موارد ابهام برانگیز، جلوی هرگونه ضرر و زیان را گرفته و از بی‌اعتبار شدن این شهر برای سرمایه‌گذاری در آینده جلوگیری نمایند.

    شعبان آزادی- خبرنگار آزاد

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *