×
×

تصویب منطقه ویژه اقتصادی فریدونکنار؛ هدیه ویژه دولت سیزدهم

  • کد نوشته: 12059
  • چهارشنبه 22 فروردین 1403
  • تصویب منطقه ویژه اقتصادی فریدونکنار در شورای برنامه ریزی مازندران به عنوان هدیه ماندگار دولت سیزدهم به مردم استان به چشم انتظاری چند دهه ای برای افزایش رونق و آبادانی در این خطه پایان داد.
    تصویب منطقه ویژه اقتصادی فریدونکنار؛ هدیه ویژه دولت سیزدهم
  • دیار بصیر؛ شهرستان ۳۸ هزار نفری فریدونکنار با برخورداری از هشت کیلومتر مرز دریایی و با استقرار بندر در این شهرستان، در سال های اخیر همواره چشم انتظار منطقه ویژه اقتصادی بود.

    بندر فریدونکنار دارای ۶۹ هکتار وسعت است که یکی از مسیرهای دسترسی آسان به بازارهای مصرف کشورهای حوزه دریای خزر به شمار می رود که با تبدیل شدن به منطقه ویژه اقتصادی می تواند در کنار سایر بنادر مازندران، به جهش اقتصادی در این استان کمک کند.

    بندر فریدونکنار در کنار آن‌که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه است به طور متوسط سالانه ۳۰۰ هزار تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد این بندر می‌شود و بهره‌مندی از ۲ پست اسکله با ظرفیت یک میلیون تن و بهره‌مندی از آبخور ۴.۲ متری و کاربری چند منظوره «جنرال کارگو» از دیگر ویژگی‌های شاخص بندر فریدونکنار است.

    به دلیل برخورداری از این ظرفیت ها است که درخواست تبدیل شدن بندر فریدونکنار به منطقه ویژه اقتصادی در یک دهه اخیر مطرح شده بود.

    ارزآوری، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و فعال شدن یکی از گذرگاه های شمال کشور این بندر را به یکی از زمینه های رشد اقتصادی و تجارت خارجی در استان تبدیل کرده است.

    تصویب منطقه ویژه اقتصادی فریدونکنار؛ هدیه ویژه دولت سیزدهم

    موافقت شورای برنامه ریزی

    مدیر کل بنادر و دریانوردی مازندران از موافقت شورای برنامه ریزی و توسعه مازندران با تبدیل بندر فریدونکنار به منطقه ویژه اقتصادی خبر داد.

    سعید کیا کجوری گفت: موضوع تبدیل بندر فریدونکنار به منطقه ویژه اقتصادی از سال گذشته به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت که با پیگیری‌های انجام شده از سوی این اداره کل و گرفتن مجوزهای لازم، در نخستین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان که روز شنبه ۱۸ فروردین ماه به ریاست سید محمود حسینی پور استاندار مازندران برگزار شد و مورد موافقت قرار گرفت و در صورت تأیید مراجع ذی صلاح، اجرایی خواهد شد.

    وی اضافه کرد: با تبدیل بندر فریدونکنار به منطقه ویژه اقتصادی، این بندر از مزایای مناطق ویژه اقتصادی همچون ورود و خروج کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی جهت پردازش، تولید، تبدیل، تکمیل و …، معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه ویژه به داخل کشور به میزان ارزش افزوده، امکان تبدیل، بسته بندی و ارزش افزوده بر کالاها جهت صادرات مجدد و آزادی مشارکت و سرمایه گذاری برای اتباع داخلی و خارجی برخوردار خواهد شد.

    مازندران سه بندر شامل بنادر امیرآباد بهشهر، منطقه ویژه اقصتادی نوشهر و فریدونکنار است.

    منطقه وِیژه اقتصادی بندر نوشهر با بیش از ۸۰ سال به گستره ۸۸ هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا ها و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ تُن برخوردار است.

    تصویب منطقه ویژه اقتصادی فریدونکنار؛ هدیه ویژه دولت سیزدهم

    اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر مستقر است و بندر فریدونکنار هم زیر مجموعه این اداره کل است.

    بندر فریدونکنار حدود ۶۹ هکتار وسعت دارد و به عنوان نخستین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر به شمار می‌رود.

    این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.

    شهر بندری نوشهر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد. بندر نوشهر در اردیبهشت ماه سال ۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.

    حکم کارگزینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *