×
×

دکتر سید محمدرضا حسینی علی آباد و کیوان جدید طواف
اهمیت اقتصاد دیجیتال

  • کد نوشته: 11688
  • دوشنبه 14 اسفند 1402
  • اقتصاد دیجیتال به فعالیت‌های اقتصادی اشاره دارد که از اتصال افراد، مشاغل، دستگاه‌ها، داده‌ها و عملیات از طریق فناوری دیجیتال پدید می‌آیند.
    اهمیت اقتصاد دیجیتال
  • اقتصاد دیجیتال به فعالیت‌های اقتصادی اشاره دارد که از اتصال افراد، مشاغل، دستگاه‌ها، داده‌ها و عملیات از طریق فناوری دیجیتال پدید می‌آیند. این شامل ارتباطات و تراکنش‌های آنلاینی است که در بخش‌ها و فناوری‌های متعدد مانند اینترنت، فناوری تلفن همراه، کلان داده و فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام می‌شود .

    اقتصاد دیجیتال به دلیل اتکا به فناوری دیجیتال، تراکنش‌های آنلاین و تأثیر دگرگون‌کننده آن بر صنایع سنتی با اقتصاد سنتی متفاوت است. نوآوری های دیجیتالی مانند اینترنت اشیا ( IoT )، هوش مصنوعی (AI)، واقعیت مجازی، بلاک چین و وسایل نقلیه خودران، همگی در ایجاد اقتصاد دیجیتال نقش دارند.

    اقتصاد دیجیتال چگونه آغاز شد؟ دان تاپسکات برای اولین بار در سال 1995 واژه اقتصاد دیجیتال را در کتاب پرفروش خود به نام اقتصاد دیجیتال: وعده و خطر در عصر هوشمندی شبکه ای ابداع کرد .

    در اولین روزهای خود، اقتصاد دیجیتال به دلیل اتکا به اتصال به اینترنت، گاهی اوقات اقتصاد اینترنتی، اقتصاد جدید یا اقتصاد وب نامیده می شد. با این حال، اقتصاددانان و رهبران تجارت ادعا می کنند که اقتصاد دیجیتال پیشرفته تر و پیچیده تر از اقتصاد اینترنتی است. طبق یک تعریف، این به سادگی به معنای ارزش اقتصادی است که از اینترنت به دست آمده است.

    اقتصاد دیجیتال منعکس کننده حرکت از انقلاب صنعتی سوم به انقلاب صنعتی چهارم است . انقلاب صنعتی سوم – که گاهی اوقات انقلاب دیجیتال نامیده می شود – به تغییراتی اشاره دارد که در اواخر قرن بیستم با گذار از دستگاه های الکترونیکی و مکانیکی آنالوگ به فناوری های دیجیتال رخ داد. چهارمین انقلاب صنعتی مبتنی بر انقلاب دیجیتال است، زیرا امروزه فناوری‌ها به پل زدن بین دنیای فیزیکی و دنیای سایبری ادامه می‌دهند.

    همه گیری کووید -19 رشد اقتصادی دیجیتال را بیشتر شتاب داد زیرا کار از راه دور، خرید آنلاین، پزشکی از راه دور و سرگرمی های دیجیتال در طول قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی ضروری شد. اقتصاد دیجیتال به سرعت در حال تکامل و گسترش است و فناوری‌ها و نوآوری‌های نوظهور مسیر آن را شکل می‌دهند.

    نمونه های اصلی از تکامل اقتصاد دیجیتال: اقتصاد دیجیتال از زمان پیدایش خود به طور قابل توجهی تکامل یافته است. نمونه های زیادی از شرکت های سنتی وجود دارد که برای موفقیت در اقتصاد دیجیتال دگرگون می شوند.

    در ادامه به چند نمونه قابل توجه از تحول اقتصاد دیجیتال اشاده می کنیم:

    آغاز تجارت دیجیتال و تجارت الکترونیک. موج تجارت الکترونیک – جایی که پلتفرم هایی مانند اسنپ فود، دیجی کالا و … خرید و فروش آنلاین را متحول کرده اند – خرده فروشی را تغییر داده و فناوری ها و مدل های تجاری جدیدی ایجاد کرده است.

    رسانه های اجتماعی. ظهور پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و لینکدین نحوه ارتباط مردم، ارتباط و تبلیغ محصولات خود را تغییر داده است.

    هوش مصنوعی و اتوماسیون اتوماسیون و هوش مصنوعی به طور قابل توجهی اقتصاد دیجیتال را شکل داده است. دستیاران مجازی، ربات‌های گفتگو و الگوریتم‌های توصیه‌ای که توسط هوش مصنوعی طراحی شده‌اند، تجارب مصرف‌کننده را بهبود می‌بخشند و خدمات شخصی‌تر را ارائه می‌کنند.

    پرداخت های دیجیتال و ارزهای دیجیتال. سرگرمی دیجیتال از دیگر دستاوردهای اقتصاد دیجیتال به شمار می آیند.

    اقتصاد دیجیتال منجر به اشتراک گذاری اقتصاد ، اشتراک‌گذاری منابعی مانند اتومبیل، مسکن و خدمات است، همانطور که پلتفرم‌های جدید بستر اقتصاد دیجیتال را ایجاد و هر روز توسعه می دهند با اشتراک‌گذاری همتا به همتا، اقتصاد و تبادلات تجاری و کسب و کار سنتی را تغییر داده و فرصت‌های تجاری جدیدی را ممکن ساخته است.

    بنابراین اقتصاد دیجیتال فرصت و نیاز سازمان‌ها و افراد را برای استفاده از فناوری‌ها برای اجرای بهتر، سریع‌تر و اغلب متفاوت از قبل برجسته می‌کند. چنین فرصت هایی برای نهادهای موجود برای انجام بهتر کارها، انجام کارهای بیشتر، انجام کارهای متفاوت و انجام کارهای جدید در مفهوم مرتبط با تحول اقتصاد دیجیتال گنجانده شده است.

    نویسنده: دکتر سید محمدرضا حسینی علی آباد و کیوان جدید طواف

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *